Lyrikkens kampsport
Poetry Slam gør litteraturen levende og kan være en ny portal ind i litteraturens mangfoldige verden.
Foto: Jesper Kjærgaard Kring.2011
Lyrikkens kampsport
Af Laust Riis-Søndergaard
”Popmusik, røg og svedige hormoner.
Her er ikke andet end desperate kujoner.
De burde rengøre stedet TOTALT.
Fjerne alt det skidt, det er for banalt.
Endnu en bejler befamler min bag.
Der er intet tiltrækkende ved hans tag.
Du er så belastende som en liderlig gravhund.
Jeg ryster bejleren af mit ben med min mund.”
Marie Mamonia er i gang med at fremføre en poetry slam- tekst. Hun er en af de mange piger, der i de senere år har væltet drengene omkuld og erobret arenaen for lyrikkens kampsport. Sansemættede ord fremføres med rytmisk musikalitet. Råt og brutalt. Poetisk og politisk. Vrede der skal ud, men fremført med sympatisk humoristisk toning.
​
”Gå hjem og tag et kold bad, din lamme nar.
Jeg kan godt li´ flere nosser end jeg selv har.”
Afregning ved kasse ét
Overskr
Den aktive lyttende forsamling vugger med. Tramper i gulvet, knipser med fingrene og bryder til sidst ud i ægt jubel og klap. Poetry slam teksten blev forløst og ramte plet. I et splitsekund anede man noget genkendeligt og sandt i teksten. Det blev hørt og fremført med indlevelse og autenticitet.
Det kunne også være gået modsat og faldet til gulvet som en våd karklud. Det er selveste pointen i poetry slam, som kaldes for lyrikkens kampsport, fordi der ligger indbygget et element af konkurrence. De udvalgte dommere eksekverer dommen øjeblikkeligt og uden nåde. Der er afregning ved kasse ét, og det er helt i overensstemmelse med de tanker, der lå til grund for den bevægelse, der startede i Chicago tilbage i 1980´erne. Herhjemme er det blevet en del af festivalkulturen, biblioteksarrangementer og danskundervisningen i grundskolen.
ift 1
Det begyndte i Chicago
Lærer Hanne Probst, der bl.a. underviser i poetry slam, fortæller historien om, hvordan det hele startede. Den unge arbejdsløse, lettere alkoholiserede håndværker, Marc Smith var blevet træt af det kedsommelige vaneliv og den soveby han befandt sig i. Lidenskaben var blevet vækket i ham. Nu ville han forsøge at få vennerne væk fra de 125 tv-kanaler og tilbage til Chicagos sydende liv med jazz- og barliv. En dag besluttede han sig for at opsøge en gammel ven på Green Mill Café i Chicago, der bl.a. er kendt som et af de steder, hvor den berygtede amerikanske gangster Al Capone røg sine cigarer i 1930érne. Marc Smiths ide gik ud på, at det ikke var nok at vennerne blot skulle se og lytte til endnu flere passive tv-lignende ting. Der skulle blæses liv i dem. Derfor udtænkte han en model, der blandede poesi med regler fra baseball og bridge. Dertil skulle der findes dommere tilfældigt udvalgt blandt publikum, og der skule være pengepræmier til vinderne. Marc Smiths plan vandt gehør i miljøet og den 25.juli 1986 blev den første poetry slam en realitet.
Tilskuersport
I Danmark blev poetry slam- scenen introduceret af digteren Janus Kodal, der i 1999 inviterede et hold af de mest hårdtslående kønspolitiske kvindelige slamdigtere. Den såkaldte American Amazon- turné besøgte København, Århus og London, og blev starten på organiseringen af det Åbne Nordiske Mesterskab i poetry slam i København i 2000.
Stimulerende for lyrikoplæsning som tilskuersport fik også Ulrik Wivels dokumentarfilm om ”Staceyann Chin” i 2001. Hun hører ubetinget til blandt stjernerne i poetry slam. Staceyann Chin er født og opvokset i Jamaica og bosat i New York. I filmen møder vi hende i såvel private som i ”intensive performance”.
Hun fremfører sine tekster som en blanding af rap og digtoplæsning. Grundstoffet i hendes poetry slam udgøres af erindringer fra hendes egen opvækst med en kinesisk far, der ikke ville vedkende sig faderskabet, og moderen, der forlod hende og broderen på Jamaica, da de var helt små. I mødet med et lydhørt publikum, kan hun kommentere sin søgen efter et nyt ståsted i livet.
​
”Det er ord, og jeg elsker ord, og jeg elsker kommunikation, og jeg elsker at tale med folk. Og uundgåeligt vil kommunikation føre til, at mennesker viser sider af sig selv, man normalt ikke ser.”
Staceyann Chin fremfører sine tekster som en blanding af rap og digtoplæsning. Grundstoffet i hendes poetry slam udgøres af erindringer fra hendes egen opvækst
Hængerøv og kasket
I Danmark var poetry slam i starten domineret af unge studerende, især unge mænd med hængerøve og skrå kasketter. De battlede på ord og digte, der var skrevet ned på toiletpapir, køkkenruller og entrebilletter. Entreindtægterne blev givet videre til vinderne. Siden har lyrikkens kampsport bredt sig til mange små poetry slam steder i Danmark. Den er nærtbeslægtet med rap, hip-hop og stand-up, og det kan undertiden være vanskeligt at kende forskel. Men i kraft af, at poetry slam har sit eget regelsæt og nogle faste formkrav, er der alligevel et anderledes incitament i denne digtning.
Poetry slam i undervisningen
Maleri: Anne Lorenzen, billedkunstner. 2009. Udsmykning på Den Frie Lærerskole.
”Poetry slam, det litterære svar på cykelsportens enkeltstart, gør litteraturen levende på en sådan måde, at man bliver meget sanseligt berørt,” siger Hanne Probst, der opfatter poetry slam som en integreret del af danskundervisningen. Den ligger i fin forlængelse af genrearbejdet med film, musik, digte, kortfilm, romanlæsning og sagprosa, mener hun.
Hendes erfaringer med poetry slam i danskundervisningen viser, at den kan være en øjenåbner til andre typer af litteratur og skabe en fornyet interesse for litterære klassikere. Det aktiverende arbejde med poetry slam skaber sproglig opmærksomhed og bevidsthed og kan inddrage børn og unges parallelle skole og deres forforståelse. De inddrager deres erfaringer fra sms, chat, internet, mp3-afspillere, osv. Klasserummet bevæger sig på ny, når elever og lærer f.eks. bearbejder og fortolker Jakob Ejersbos roman ”Nordkraft” ved hjælp af poetry slam.
”Det er en ny portal ind i litteraturens mangfoldige verden, og den kan fint spille sammen med og udfordre den klassiske kanon- litteratur,” slutter Hanne Probst med en vis glæde på litteraturens vegne.
Oplysninger
Regler for Poetry Slam konkurrence:
-
Hvert digt skal være digterens eget.
-
Publikum giver point fra 0 til 10.
-
Der gives point for indhold og fremførelse.
-
Hver digter får tre minutter til at fremføre et digt.
-
Digterne må ikke bruge rekvisitter, kostumer eller musikinstrumenter.
Hanne Probst
Lærer og projektansat på forlaget Alinea. Skriver derudover for Det Danske Filminstitut, hvor hun laver undervisningsmateriale.
Marie Mamonia
Tekstforfatter, poet og iværksætter. Initiativtager til det landsdækkende skoleprojekt: Vi skaber Fred. www.viskaberfred.dk Den citerede tekst i artiklen er fra ”Vrede rap”.
Film
”Staceyann Chin”. Instruktør Ulrik Wivel. Danmark 2001. 28 min. Barok Film A/S.